Spring til hovedindhold
 

Brugtimporten buldrer afsted i 2024

Mere end én ud af ti brugte biler, der handles i Danmark, er brugtimporteret fra udlandet. Det nærmer sig en fordobling siden sidste år, hvor andelen lå på godt 6 %. Går vi bare fem år tilbage, til 2019, så er antallet af brugtimporterede personbiler næsten tredoblet, og stigningen bæres langt overvejende af elbiler.

 

Importen af brugte biler til Danmark trives i bedste velgående. Faktisk blev der i første halvår af 2024 registreret hele 28.494 af slagsen. Det betyder, at brugtimporten nu udgør 11,14 % af alle brugte biler, der handles i Danmark, og det, synes vi, kalder på, at vi et øjeblik stiller skarpt på kategorien.

Men lad os allerførst slå fast, hvordan vi definerer en brugtimporteret bil:

Vi klassificerer en brugtimporteret bil, som et køretøj der har været registreret i udlandet, før det kom til Danmark og blev udstyret med et sæt danske nummerplader.

Hvilke biler importeres?

Der er selvsagt stor variation i de biler, der brugtimporteres til Danmark. Dog kan man sige, at det overvejende er lidt større og ofte dyrere biler, end dem vi typisk ser på topsalgslisterne for både brugt- og nyregistrerede biler herhjemme, men én kategori skiller sig mere end almindeligt ud, og det er (selvfølgelig?) elbilerne.


Som det ses af første halvårs top 10-liste, så levner elbilerne ikke megen plads til andre brændstofformer.

Faktisk er hele 84 % af alle brugtimporterede biler i første halvår af 2024 på el. Det svarer til en antalsmæssig stigning på 176 % sammenlignet med samme periode året før, hvor andelen af elbiler udgjorde 52 % af brugtimportmarkedet.

Til sammenligning er det blot 6,8 % af de øvrige brugtregisteringer herhjemme, der i første halvår knytter sig til elbiler.

Og hvem er det så, der køber de udenlandske biler?

Blandt alle brugtimporterede biler i 2024 er 24.955 styk, svarende til 87,6 %, gået til private forbrugere, mens 3.539 og de resterende 12,4 % er indregistreret til en dansk virksomhed.

Geografisk kan vi se, at det primært er privatpersoner bosat vest for Storebælt, der benytter sig af importmuligheden.

Den geografiske fordeling afspejler nogenlunde billedet vi kender fra nysalget, bortset fra Region Hovedstaden, hvor de private forbrugere tilsyneladende ikke har helt så stor fidus til de brugtimporterede biler som til fabriksnye biler.

Til sammenligning ser nysalgslisten for samme periode sådan ud:

Hvordan bliver bilerne finansieret?

Næsten lige så entydigt som drivkraftfordelingen, så er der også tydelige præferencer hvad angår finansieringsformen. Blandt de brugtimporterede biler i første halvår af 2024 er hele 81 % af bilerne købt af private og beskedne 6,6 % er privatleaset. 7,8 % af bilerne er erhvervsleaset og 4,7 % er købt af danske virksomheder.

Dette billede stemmer nogenlunde overens med, hvordan danskerne generelt finansierer sine brugte biler. Ser vi på ejer-/brugerskiftede biler og genregistreringer, så ligger tallene til sammenligning på 85,6 % for privatkøb, 4,6 % for privatleasing, 3,8 % for erhvervsleasing og 9,8 % for erhvervskøb.