Bilsalget i Norden – april 2025
Personbilsalget holdt niveau i Norden i april, men både varebiler og lastbiler fik sig nogle registreringsmæssige knubs. Det blev også en måned, der bød på nogle meget opsigtsvækkende tal for tidens vel nok mest omtalte bilmærke, Tesla.
Alle fire lande er i april meget tæt på 2024-niveauet for personbiler, fraset Sverige der kan lune sig med en fremgang på 11,9 %. Både Norge og Finland blev over stregen med beskeden fremgang på henholdsvis 0,4 og 1,4 %, mens Danmark med -1,3 % går et mulehår tilbage i forhold til april 2024.
Selvom vi ikke ser store stigninger, så er der generel tilfredshed at spore på tværs af markederne. Teemu Rennola, direktør for finske Value Clinic, udtaler:
”Det finske bilmarked fortsætter med at stabilisere sig efter en lang periode med nedgang, og vi har sandsynligvis passeret markedets lavpunkt, selvom vi dog fortsat ser, at segmentet for erhvervskøretøjer havde en svær måned. Registreringerne viser en svag positiv tendens sammenlignet med årets begyndelse, men på nuværende tidspunkt forventer vi, at de vil stabilisere sig på sidste års niveau eller en smule under.”
Andrée Peters, direktør for Bilstatistik.se, ser også positivt på udviklingen og fremhæver væsentlige økonomiske incitamenter som afgørende for privatsegmentets købsparathed:
”Den positive tendens fortsætter i Sverige. Det ser ud til, at privatpersoner er på vej tilbage til bilforhandlerne. Antallet af biler, der blev registreret til privatpersoner, var 32 % højere i april sammenlignet med samme måned sidste år. 74 % af de biler, der blev registreret til privatpersoner, havde enten en kredit eller leasing tilknyttet, så man kan med rimelighed antage, at rentepolitikken spiller en rolle i deres købsbeslutninger.”
Grønne tal for elbilerne i hele Norden
Der er bare ikke nogen tvivl om, hvem der har førertrøjen på, hvad angår elbilerne, men alligevel formår Norge igen at imponere. Hele 97 % af nyregistreringerne i april var elbiler, og det efterlod kun plads til 25 nyregistrerede benzinbiler.
For alle fire markeder ser udviklingen af nyregistrerede elbiler således ud, når man sammenligner med april 2024:
Norge: 97 % (+8,5 %)
Danmark: 63,3 % (+47,6 %)
Sverige: 36,1 % (+19,5 %)
Finland: 36,8 % (+34,8 %)
Så flotte stigninger afspejler sig selvfølgelig også i de nordiske bestande. På et enkelt år har Danmark oplevet et løft på 68,7 %, Finland 45,5 %, Sverige 23,1 % og Norge 14,8 %, og dermed kan vi trygt sige, at de nordiske bilparker bliver grønnere og grønnere, og det går relativt hurtigt nu.
Spørger man Mads Rørvig, direktør for Mobility Denmark, er årsagerne til de flotte stigninger klare:
”Vi kan tydeligt se på den nordiske udvikling, hvor meget de økonomiske incitamenter og den politiske støtte til området har betydet for elbilernes vej ind på markederne. Derfor er det også vigtigt, at vi tænker CO₂-besparelser og klimamål ind i vores bilbeskatning, sådan at den grønne omstilling sikres gennem ny beskatningsmodel, der er både enkel og effektiv."
Tesla er ude af alle top 10-lister… bare ikke i Norge, hvor de ligger nummer 1 (?!)
Det er nu nogle måneder siden, at balladen om Tesla tog fart, og nu ser man for alvor resultaterne i registreringshitlisterne. Således er Tesla ude af top 10 (og top 30) i både Danmark, Sverige og Finland, men i Norge indtager Model Y simpelthen førstepladsen på hitlisten, og det er langt overvejende private, der kører i dem. Faktisk er registreringerne af Model Y steget med 24 % sammenlignet med april sidste år, og det må jo siges, at være bemærkelsesværdigt i en nordisk kontekst. I Danmark er den faldet til en 36. plads og antallet af registreringer er dalet med 66 %. I Sverige er Model Y forvist til en 40. plads og et registreringssmæk på 76 %. I Finland er det heller ikke en crowdpleaser, og her er salget faldet med 47 % til en 34. plads.
På trods af en rigtig god norsk registreringsmåned, så er Teslas markedsandel i Norge dalet fra 18 % ved udgangen af april sidste år og til 11 % i år, så helt upåvirket er mærket ikke.
En sløj måned for både varebiler og lastbiler
Varebilerne har haft et udfordrende år, og april blev heller ikke en synderligt opløftende måned. I Norge gik salget tilbage med 49,5 %, i Danmark med 37 % og i Sverige med 33,2 %. Kun i Finland oplevede varebilerne en beskeden vækst på 4 % sammenlignet med sidste år. Et lignende billede tegner sig, når vi ser på år-til-dato. I Sverige er de 28, 2 % under 2024-niveauet, i Danmark 20,1 % under og i Norge 14,4 % under. Finland er også i denne varebilssammenhæng den positive historie med en fremgang på 8,7 %.
For lastbilernes vedkommende ser det mere blandet ud. Indtil videre har 2025 budt på en tilbagegang for Finland på 25,2 %, 16,9 % i Norge og 1,3 % i Danmark. Kun svenskerne kravler en anelse over 2024-niveauet med et plus på 1,9 %.
Videregivelse af data
Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)