Bilsalget i Norden – august 2025
August bød på varierende bilsalg på de fire nordiske bilmarkeder. Både hvad angår salgsniveau, grøn udvikling og favoritmodeller, går Danmark, Norge, Sverige og Finland på mange måder i hver sin retning.
August bød på fremgang for personbilerne på tre ud af fire markeder i Norden, hvor kun Finland måtte acceptere et salg, der igen slog i bakgear. Med 5.261 nyregistreringer går de knap 20 % tilbage i forhold til august sidste år. Anderledes god stemning er der nok i Norge, hvor sidste års skræktal blev pyntet med en stigning på 25 % svarende til i alt 13.915 nyregistreringer. Med 19.862 nye biler på vejene havde svenskerne en fremgang på 5,9 %, mens Danmark på trods af manglende afklaring omkring registreringsafgifter gik 1,5 % frem og landede på 13.030 nyregistreringer.
Godt og vel samme billede går igen, når man kaster et blik på år-til-dato-niveauet. Norge går frem med 25,6 %, Sverige med 6,3 % og Danmark med 5,2 %, mens Finland ligger 5,8 % under samme periode i 2024.
Ovenpå et par gode sommermåneder, vakte registreringstallene selvsagt skuffelse hos Teemu Rennola, administrerende direktør i finske Value Clinic:
”Registreringstallene i august var en skuffelse. Den forsigtigt positive tendens fra sommermånederne fortsatte ikke i august. Vores prognose for personbilregistreringer er fortsat 70.000–71.000 i alt for 2025.”
Selv om august blev endnu en måned med registreringstal i plus, kalder Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark på politisk handling:
“Den manglende afklaring skaber uro blandt både forbrugere og branche. Det rammer et ellers velfungerende marked unødigt hårdt. Vi glæder os over, at ministeren vil fastholde støtten til den grønne omstilling, men der er brug for handling nu. Branchen og forbrugerne er ikke tjent med uvisheden.”
Udfordrende tider for elbilerne i Sverige
Det går fortsat godt med elbilregistreringerne i Norden. På et enkelt marked er udviklingen dog udfordret, og det er det svenske. Ændringer i afgiftssystemet tog momentum fra det svenske elbilsalg, der dog har været opadgående de forgangne måneder, men i august er vi med en registreringsandel på 34,1 % altså tilbage på et niveau, der er 6,1 % lavere end i 2024, og 17,6 % lavere end 2023.
Anderledes opløftende ser det ud på de resterende tre markeder. I Norge fyldte elbilregistreringerne 96,9 % i august (+ 2,8 % ift. august 2024), i Danmark 69 % (+25,9 %) og i Finland 37 % (+28 %). Dermed har de ellers hybrid-elskende finner overhalet de svenske elbilandele i august.
Mens de svenske elbilandele falder, så er PHEV’erne tilsyneladende blevet et mere attraktivt valg for de svenske forbrugere. Andrée Peters, direktør hos Bilstatistik.se siger:
”Vi ser fortsat positive signaler på personbilmarkedet i august. Flere vælger privatleasing, som stod for 54 % (op fra 42 %). Bedre tilbud med mere aggressiv restværdi kombineret med lavere renter lokker helt sikkert forbrugerne. Mens vi ser fald i andelen af nyregistrerede elbiler til private, så er antallet af PHEV-biler (benzin/el) registreret til privatpersoner steget med hele 87 % med en andel på 22 % (op fra 13 %).”
Ingen klare favoritmodeller – udover i Norge
Selvom flere af top 10-modellerne går igen landene i mellem, så bærer listerne også præg af tydelige forskelle i præferencer. I august er der blevet plads til 10 forskellige mærker og 24 forskellige modeller. Mens f.eks. Toyota er til stede med henholdsvis tre og fire modeller i den svenske og finske top 10, så er der ikke en eneste at finde på den danske og norske liste. På tværs af top 3-listerne er det kun Volkswagen ID.4, som går igen i mere end ét land (Danmark, Sverige og Norge).
Igen har Norge som det eneste land en helt klar favorit i Tesla Model Y, der står for næsten fire gange så mange nyregistreringer som listens andenplads.
På ét område er den norske begejstring dog aftagende, og det er hvad angår privatleasing, hvor andelene nu er nede på omkring 16 %. Geir Inge Stokke, nytiltrådt administrerende direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, siger:
”Nu vil flere eje bilen selv og ikke lease den. Mange bilforhandlere har gode kampagner med meget lav rente, og nogle tilbyder endda nulrente. Det har gjort det lettere, billigere og dermed mere attraktivt for mange at købe deres egen bil fremfor at lease den.”
Fortsat bump på vejen for de tunge køretøjer
2025 har på mange måder været et udfordrende år for de tunge køretøjer i Norden, og det kan fortsat aflæses i registreringstallene – særligt for varebilerne. Norge udmærkede sig med en stigning på 16,9 % i august, mens de resterende markeder faldt – Danmark med 2,8 %, Sverige med 3,7 % og Finland med 16,9 %. År-til-dato betyder det et fald på 12,1 % i Danmark, 13,3 % i Norge og 21,4 % i Sverige. Finland klarer årsregnskabet med skindet på næsen og et plus på 3,7 %.
For lastbilernes vedkommende bød august på både stigninger og fald. I Danmark og Norge gik salget tilbage med henholdsvis 7,3 og 10,8 %, mens svenskerne og finnerne kan glæde sig over stigninger på 5,4 % og 22,1 %. For året betyder det at Sverige og Danmark ligger henholdsvis 1,2 og 5,3 % over sidste års niveau, mens Norge og Finland halter efter med 12,5 % og 18,3 %.
Videregivelse af data
Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)