Det nordiske bilsalg i 2024
Det nordiske bilsalg har været udfordret i 2024, og både Danmark, Norge, Sverige og Finland har over det meste af linjen oplevet tilbagegang sammenlignet med 2023. Samtidig blev 2024 et vendepunkt for elbilerne på både godt og ondt.
Den skarpe iagttager vil allerede have bemærket, at formatet her har ændret sig en smule siden sidste måned. For første gang har vi i opgørelsen her nemlig budt velkommen til endnu et nordisk land; Velkommen Finland!
Personbilerne klarede sig bedst
Hvad angår personbilsalget klarede både Norge og Danmark sig akkurat gennem 2024 med skindet med på næsen. Her kan man se tilbage på en samlet vækst på henholdsvis 1,37 % (NO) og 0,17 % (DK). Hos de nordiske naboer i Finland og Sverige må panderynkerne være en smule dybere. Sverige har nemlig måttet se personbilsalget gå 7,10 % tilbage og for Finlands vedkommende lyder tilbagegangen på 15,39 %.
I både Danmark, Norge og Sverige var det ubestridt Teslas Model Y, der var den mest populære. I Danmark nærmer modellen sig salgstal der er tre gange så høje, som listens andenplads. Også i Norge er der mere end almindeligt langt til listens andenplads, men i Finland er Model Y altså forvist til en tredjeplads. I Finland synes hjerterne at banke lidt hårdere for Toyota, der både indtager toplistens første-, anden- og fjerdeplads.
Laver vi derimod samme opgørelse pr. mærke bliver Tesla sat til vægs i både Sverige og Danmark. I Danmark er Tesla overgået af Volkswagen og i Sverige er de overgået af Volkswagen og (selvfølgelig) Volvo.
Hårdt år for de tunge biler
Både vare- og lastbilerne havde et hårdt år i de fire nordiske lande. Med en fremgang på knap 9 % var det kun de danske varebiler, der oplevede et bedre resultat end i 2023, alt imens de resterende tre lande måtte se sit varebilssalg slå bak med henholdsvis -4,1 % (Norge), -11,70 % (Finland) og -12,33 % (Sverige).
For lastbilerne er kendsgerningerne nærmest de samme. Her er der nedgang på alle fire markeder. Størst blev den i Sverige med -19,2 %, dernæst i Finland med -12,8 %, herefter kommer Danmark med -3,8 % og Norge med -3,3 %.
Skandinavisk splittelse på elbilfronten – men løsningen er alle enige om
2024 blev om noget et interessant år for elbilerne i Norden, og der er mange erfaringer at høste på de fire respektive markeder. Norge er fortsat i en verdensliga for sig, den danske BEV-vækst er eksplosiv, men i Finland og Sverige ser man registreringsandele for elbiler, der for første gang siden introduktionen, er på tilbagegang.
Spørger man en række væsentlige opinionsdannere fra de fire markeder, er forklaringerne helt enslydende: vækst i elbilandelen kræver politisk prioritering og økonomiske incitamenter:
”Vi ser nu, at danskerne for alvor har taget elbilerne til sig, og med en elbilsandel på over 50 procent af nyregistreringerne har vi overhalet nogle af vores nordiske naboer. Det er en positiv udvikling, som vi forventer vil fortsætte i de kommende år. For at sikre, at denne fremgang ikke bremses, er det dog vigtigt, at der politisk fortsat skabes gode rammevilkår og incitamenter, så elbilen forbliver et attraktivt valg for danskerne," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I Finland, hvor man i 2024 derimod har oplevet et fald i andelen af nyregistrerede elbiler, er budskabet det samme. Teemu Rennola, CEO hos finske Value Clinic, mener, at væksten i Finlands elektriske flåde kræver politisk handling:
"Elektrificeringen af Finlands bilflåde gik langsommere i 2024 på grund af manglen på BEV-tilskud, for eksempel 'skrotpræmien', samt den fortsatte svækkelse af økonomien. Fremtidige reduktioner i trafikkens emissioner kræver en ny politisk indsats for erhvervelse af fuldt elektriske køretøjer og en forbedring af de økonomiske forhold."
Samme billede har vi kunnet følge i Sverige, hvor elbilvæksten blev vendt til en tilbagegang, da en række økonomiske incitamenter forsvandt i begyndelsen af året, samtidig med at man fjernede en række brændstofafgifter, der dermed gjorde ICE-biler mere attraktive. Dette, sammen med en svensk privatøkonomi, der i det hele taget har været presset af høje renter og høj inflation, har påvirket 2024-salget:
”Registreringerne af elbiler faldt med 16 % og udgjorde 35 % af markedet, mens andelen af benzinbiler (inklusive HEV, MHEV, FlexFuel) holdt stand og steg med 1 %. Samlet set er dette en atypisk udvikling set fra et skandinavisk perspektiv. 2025 er her, og mange forudser, at der vil blæse mere positive vinde over det svenske bilmarked, nu hvor renterne er på vej ned, og inflationen er under kontrol”, udtaler Andrée Peters, markedschef hos Bilstatistik.se.
Den nye dreng i klassen: Hvad sker der med Finland?
Når man kaster et blik på de nytilkomne finske tal, vil der måske trænge sig et spørgsmål på: Hvorfor er tallene så lave?
Selvom Finland ligger skulder ved skulder med de markeder, der i så mange henseender ville være oplagte at sammenligne sig med, så er der flere store forskelle på det finske og det øvrige nordiske marked, og det er egentlig en af grundene til, at vi har fundet det interessant at inddrage dem i opgørelsen her. I nordisk regi er de eksemplet på, hvordan man også kunne gøre. Finland har en af Europas ældste vognparker. De beholder simpelthen deres biler længere tid, end de fleste andre steder. En del af forklaringen kan formentligt findes i, at høje skatter, afgifter og moms gør nybilspriserne tårnhøje, hvorfor de i stadig højere grad mister terræn til brugtbilmarkedet. Samtidig har den økonomiske udvikling i Finland været markant ringere, end den vi har set i Skandinavien de senere år, og derfor er den finske købekraft generelt påvirket.
Før finanskrisen var det finske marked antalsmæssigt mere på højde med de skandinaviske salgstal, men det er altså et billede, der aldrig er vendt tilbage.
Lad os håbe på, at vi nu har taget hul på et stærkt, nordisk bilår.
Godt nytår fra Team Bilstatistik.
Videregivelse af data
Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)