Spring til hovedindhold
 

Det nordiske bilsalg - januar 2025

Både Norge, Sverige og Danmark har fået en stærk start på bilåret 2025, mens Finland igen må se personbilsalget gå tilbage. På elbilfronten er der fremgang på alle fire markeder om end forskellene er mærkbare. I Sverige blev det desuden en stor måned for etanolbilerne.

Januar er lagt bag os, og det er tid til at kaste et blik på, hvordan bilsalget klarede sig på de nordiske markeder.
Selvom januar så godt som aldrig er en stor bilsalgsmåned i Norden, så er der flotte væksttal for flere køretøjstyper og desuden spændende udviklinger på drivkraftfronten på tværs af de fire markeder.

Norsk og dansk elbildominans fortsætter

Sammen med de svenske naboer kan både Danmark og Norge se tilbage på et flot personbilsalg i januar, hvor det blev til vækst på henholdsvis 22,6 og hele 82,4 % sammenlignet med januar sidste år. Mens danskernes varebilsalg gik tilbage med 6,5 % i forhold til januar 2024, så mønstrede nordmændene også her en flot vækst på 22 %. De norske stigninger skal dog ses i lyset af nogle usædvanligt lave salgstal i januar de forgangne år.

Det er positivt, at Skandinavien generelt er kommet godt fra start i 2025. Der er udsving i de forskellige kategorier, men overordnet vurderer vi, at det er et godt afsæt for resten af året. Vi ser frem til at følge vores nordiske naboer gennem 2025," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

På elbilfronten fortsætter billedet vi har set i efterhånden mange måneder. Mens nordmændene med knap 96 % af nyregistreringerne snart ikke kan blive bedre, så fortsætter Danmark sin eksplosive elektriske vækst – fra 35,3 % i januar 2024 til 64,3 % af nyregistreringerne i janaur i år. En stigning på 82,2 %.

”Stærke incitamenter er helt afgørende, hvis man vil i mål med elektrificering af bilparken. Norge og Danmark er tydelige eksempler på dette, og i begge lande er det incitamenterne, som i særlig grad driver elbilsalget. Ønsker man virkelig en elektrificering også i Sverige og Finland, så kan de norske og danske greb være et tydeligt signal om, hvad der skal til” udtaler Øyvind Solberg Thorsen, administrerende direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

At nordmændene har luret, hvad der skal til, må siges at være rigtigt. Ud af godt 9.300 biler blev der i hvert fald kun solgt 33 benzinbiler i hele landet i januar, og i Norge såvel som Danmark er det elbilerne der hitter på top 10-listerne.

Det finske salg er presset af trange økonomiske tider

Finland havde en hård måned, hvad angår nyregistrerede køretøjer. 5.742 nyregistrerede personbiler blev det til, hvilket svarer til en tilbagegang på knap 13 %. Også på lastbilsiden blev det en drøj omgang med 272 nyregistreringer, svarende til en tilbagegang på små 26 %.

Lyspunktet blev for finnernes vedkommende, at varebilerne starter året med en vækst på 21 % sammenlignet med januar 2024. Samtidig ser vi, modsat sidste måned, at elbilandelen går en smule frem ift. sidste år – fra 24,2 til 28,6 % af nyregistreringerne, men modsat de øvrige nordiske markeder ser vi, at det er hybriderne, der dominerer top 10-listerne.

Finske Value Clinics administrerende direktør, Teemu Rennola, udtaler:

"Januartallene var dårlige nyheder for den finske bilbranche. Den økonomiske nedgang fortsætter, rentenedsættelser imødeses med stor forventning. Branchens forventning om en vækst på 10 % for personbiler i år kræver en hurtig forbedring af salget i første halvdel af 2025. Midt i en presset økonomi er hybridbiler blevet det foretrukne valg for finske købere på grund af deres overkommelige priser. Overgangen til lavemissionsbiler forbliver altså stærk, men er påvirket af markedsusikkerheden.” 

Ethanolbilerne blev den store vinder i Sverige – taberen blev Tesla

Året er kommet godt fra start på det svenske marked, og især på drivkraftfronten skete der lidt i januar. På trods af hårde vilkår så stiger antallet af elbiler med over 15 %, men særligt bemærkelsesværdigt er udviklingen for ethanolbilerne, hvor tallene er femdoblet til 2.598 nyregistreringer sammenlignet med sidste års 534.

Om dén udvikling, udtaler Andrée Peters, markedschef for Bilstatistik.se:

”De imponerende ethanoltal skyldes ikke en spektakulær udvikling inden for teknologi eller modeludvalg, men ganske enkelt, at regeringen pr. 1. februar har valgt at lukke det smuthul, der har gjort, at ethanolkøretøjer har haft en forholdsvis meget lav registreringsafgift. Den mest populære nyregistrerede model i januar blev derfor den ethanolkonverterede Subaru Outback med 1.656 stk.”

Andrée Peters bemærker endnu en iøjnefaldende udvikling:

”Teslas markedsandel falder med 45 %. Sandsynligvis skyldes det, at mange potentielle købere venter på den nye Model Y, som begynder at blive leveret i marts, men måske kan begivenheder i omverdenen også påvirke købsadfærden.”

Samme billede gør sig i øvrigt gældende på mange europæiske landes markeder. I Danmark er Tesla-salget halveret i forhold til januar sidste år, og Tesla er røget tilbage på mærkelistens 12. plads.

 Bilsalg og elandelBilmodeller top 10

Videregivelse af data 

Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken

Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)