Spring til hovedindhold
 

Bilsalget i Norden – juli 2025

Danmark, Sverige, Norge og Finland oplevede alle en flot fremgang for personbilerne i juli. Det betyder samtidig, at alle lande er i plus for året, fraset Finland der dog er snublende tæt på. De er til gengæld det eneste marked, der ikke har røde tal for varebilerne i 2025.

Juli blev en strålende bilsalgsmåned i Norden. Ovenpå et stramt 2024 oplevede nordmændene en fremgang i juli på hele 48,2 %, svarende til i alt 9.565 nyregistreringer. Herefter følger Danmark, der med 13.811 nyregistreringer gik 20 % frem. Hernæst Sverige med 9,1 % fremgang og samlet 17.166 nyregistreringer, og til sidst har vi Finland, der med 5.428 nyregistreringer fik endnu en måned med grønne tal og en fremgang på 4,6 %.
Ovenpå en længere periode med svigtende bilsalgstal i Finland, siger direktøren for finske Value Clinic, Teemu Rennola:

"Jeg håber, dette markerer et vendepunkt. Sommermånederne har bragt forsigtigt positive registreringstal, især for personbiler, og denne gunstige tendens er fortsat ind i de første uger af august. Et andet opmuntrende tegn er den stabile vækst i registreringen af varevogne, som har ligget over sidste års niveauer gennem hele 2025. Det kan afspejle en stigende optimisme i virksomhedernes vilje til at investere. Det er præcis den slags signaler, bilindustrien har brug for – og længes efter – lige nu. Lad os håbe, at den positive udvikling fortsætter."

Grøn fremgang i hele Norden

Og det er ikke kun i forhold til antallet af nyregistreringer, at der er vind i sejlene. Også hvad angår elbiler, er der grønne tal over hele linjen i juli. Finland løb med den største andelsmæssige stigning. Med 36,3 % nyregistrerede elbiler er andelen steget med over 40 % siden juli sidste år, så det tyder på, at Finland nu for alvor begynder at tage elbilerne til sig. Norge er, selvfølgelig, stadig solidt i front med 97,2 % af nysalget svarende til en stigning på 5,77 %. Herefter følger danskerne med en elbilandel på 67,2 %, svarende til en stigning på næsten 16 %, efterfulgt af svenskerne der med 35,6 % af nyregistreringerne kan bryste sig af en fremgang på godt 5 %.

Til det siger direktøren for Mobility Denmark, Mads Rørvig:

“Elbilandelen stiger i alle de nordiske lande, men der er fortsat tydelige forskelle i, hvor stor en del elbiler udgør af nyregistreringerne. Det afspejler, at nationale rammevilkår og incitamenter spiller en afgørende rolle. Hvis udviklingen skal fortsætte i Danmark, er det vigtigt, at der snart kommer klarhed om hvordan bilafgifterne kommer til at udvikle sig, og at der laves et langsigtet og enkelt system, der fastholder incitamentet til at vælge grønt,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark

Høj svensk forbrugertillid kan aflæses i nyregistreringerne

I Sverige er det særligt privatsegmentet, der driver fremgangen på bilmarkedet. Andrée Peters, direktør for Bilstatistik.se udtaler:

”Forbrugertilliden i de svenske husholdninger steg markant i juli og oplevede den næststørste stigning siden 1996. Den samme tendens ses i nyregistreringsstatistikken for juli, hvor antallet af køretøjer registreret til privatpersoner steg med 25 % sammenlignet med sidste år. Der er også positive toner i flere erhvervssektorer som f.eks. handel og tjenester, mens byggebranchen og produktionsindustrien fortsat er pessimistiske.”

Netop dén tendens, at der er højere optimisme blandt private end hos erhvervet, synes at fremgå af registreringstallene for juli. På trods af en registreringsstigning i privatsegmentet på 25 %, så går det samlede tal kun frem med 9,1 %, og samtidig ser vi en tilbagegang for varebilerne på knap 20 %.

Stærkeste norske julisalg i fire år

Ligesom på de øvrige tre markeder er der også optimisme at spore i Norge. Ikke siden juli 2021 har man set så flotte registreringstal, som det er tilfældet i år:

”Juli er ofte en stille måned i bilforretningerne. Men i år var mange hos forhandlerne for at hente deres nye bil, og vi fornemmer en optimisme i markedet. At der muligvis kommer endnu en rentenedsættelse, kombineret med mange igangværende kampagner og et bredt biludvalg til gode priser, har fået mange til at realisere deres bilønske nu,” siger direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Vi er stadig ikke enige om favoritterne

Selvom vi i Norden har meget tilfælles, så kan vi ikke blive enige om, hvilke biler der er vores favoritter. Selvom elbilerne på alle fire markeder fylder meget (og for nogen, det hele) i top 10-listerne, så er der relativt stor spredning, hvad angår de foretrukne mærker og modeller.

Igen topper Tesla Model Y den norske liste, mens den er helt ude af de resterende landes top 10. Til gengæld er både Skoda og Volkswagen stærkt repræsenteret i alle fire lande, mens de tidligere publikumsfavoritter, Peugeot og Citroen, er langt uden for Nordens synsfelt.

Fortsat tunge tider for de tunge køretøjer

Den pessimisme der har præget erhvervssegmentet i Norden gennem hele året har sat sit præg på registreringstallene for de tunge køretøjer, om end der også har været lejlighedsvise lyspunkter. Særligt hårdt er det gået udover varebilsregistreringerne der indtil videre i år er gået tilbage med 23,3 % i Sverige, med 17,7 % i Norge og 13,2 % i Danmark. I Finland, der jo dog er et markant mindre marked, er de gået frem med 7,1 % sammenlignet med samme periode i 2024. For lastbilernes vedkommende ser det ud på cirka samme måde. Her har der i samme periode været en beskeden fremgang på henholdsvis 6,7 og 0,5 % i Danmark og Sverige, mens Norge og Finland oplevede tilbagegang på henholdsvis 12,7 og 22,1 %.

 

Videregivelse af data 

Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken

Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)