Bilsalget i Norden – november 2025
Rekordsalg i Norge, fremgang i Danmark og svenske og finske registreringstal, der slog bak. November bød på vekslende resultater for de nordiske bilregistreringer, om end der var grøn fremgang over hele linjen.
Den forgangne bilregistreringsmåned bød på flere markante overskrifter i Norden. Starter vi i den mindre opløftende ende måtte Sverige se personbilregistreringerne falde 15,7 % i forhold til november 2024, mens Finland gik tilbage med 2,7 %. Anderledes opløftende ser det ud i Danmark, der endte i et plus på 6,6 %, men den helt store højdespringer i november blev uden sammenligning Norge, der med 19.899 nyregistrerede personbiler lander med et plus på svimlende 70,2 %, og de vel at mærke fra et niveau, der også sidste år lå relativt højt.
”Når vi ser på udviklingen på det norske marked, ligger 2025 an til at blive et af de mest markante bilår i moderne tid. Den nu vedtagne momsændring for elbiler fra 2026 har ført til høj aktivitet på markedet i november. Det kan blive en særdeles interessant årsafslutning – med mulighed for flere nye rekorder”, siger Geir Inge Stokke, administrerende direktør i norske OFV.
Kaster man et blik på åtd-regnskabet, er det også Norge, der tager stikket. Ultimo november ligger personbilsregistreringerne 25,5 % over samme periode sidste år. Danmark følger efter med +6,8 % og Sverige med +2,1 %. Kun Finland må, fra et i forvejen meget lavt niveau, tage til takke med en tilbagegang på 2,1 %.
Teemu Rennola, administrerende direktør i finske Value Clinic, udtaler:
“2025 har været et historisk svagt år for registreringer i Finland, men der er dog et lille lys for enden af tunnelen efter den første uge af december, når det gælder registreringer af personbiler, varebiler og tunge køretøjer. Vores prognoser for 2026 peger på en mindre stigning i registreringerne, hvilket virkelig vil blive værdsat af bilbranchen.”
Grøn medvind på alle fire markeder – også bestandene rykker på sig
Én ting der går igen på alle firemarkeder er de stigende elbilandele i nysalget, og den grønne fremgang for bestandene. Norge ligger fortsat på et rasende højt niveau med 97,6 % af nyregistreringerne, men den danske udvikling er også ganske iøjnefaldende. Elbilerne fyldte i november 73,7 % af nyregistreringerne – en stigning fra 58,7 % i november sidste år. Finland har rykket sig fra 31,4 % til 37,9 % af nyregistreringerne, mens Sverige har løftet sin elbilandel af nyregistreringerne fra 36,4 % til 40,6 %.
Kaster vi et blik på elbilbestandene i Norden, så begynder det også her at ligne noget. Norge rundede i november en milepæl, da elbilerne overhalede dieselbilerne i bestanden, og nu fylder elbilerne knap 32 % af hele den norske personbilbestand. I Danmark, der følger efter, går det stærkt i samme retning, og her forventer man, at elbilerne overhaler dieselbilerne primo 2026. Her er andelen af elbiler i bestanden steget med hele 56 % på ét år, og dermed ligger andelen på 18 %.
"Elbilerne drøner fremad i Danmark, og selvom tempoet varierer mellem landene, er den grønne omstilling af vejtransporten godt i gang i hele Norden. I Danmark forventer vi, at elbilernes vækst fortsætter ind i det nye år, særligt efter at de planlagte afgiftsstigninger på elbiler er blevet aflyst," siger Mads Rørvig, administrerende direktør hos Mobility Denmark.
I Sverige og Finland kan man ikke helt følge med. I Sverige, hvor elbilandelen trods en stigning på 20 % ift. november sidste år stadig ligger på beskedne 8,5 %, er en del af forklaringen, at mange af de nyregistrerede elbiler forlader landet igen, mens man i Finland fortsat ser en præference for hybridbilerne. Her fylder elbilerne 6 % af bestanden.
Enkelte darlings går igen, men modelpræferencerne er fortsat ret forskellige
Også når vi taler top 10-lister er det Norge, der løber med de mest markante overskrifter i november. Her står Tesla Model Y og Model 3 med henholdsvis 3.648 og 2.562 nyregistreringer for næsten en tredjedel af det samlede personbilsalg i november.
I Finland er det vanen tro Toyotaerne, der fylder i billedet. Således er er de til stede i top 5 med hele fire modeller - Yaris Cross, Corolla, RAV4 og Yaris.
I Danmark er posen blevet rystet en smule. Skoda Elroq er stadig en ret klar publikumsfavorit, men i november var hele syv forskellige mærker repræsenteret i top 10. Der blev plads til både Skoda, Volkswagen, Audi, Renault, Mercedes-Benz, Tesla og BMW.
I Sverige er det ikke overraskende Volvo, der igen har taget pole position, men det er et resultat, man skal tage med et gran salt. Denne måned har deres nedgang nemlig haft negativ indflydelse på de overordnede salgstal. Andrée Peters, direktør for Bilstatistik.se, fortæller om de svenske registreringstal:
”For anden måned i træk ser vi, at antallet af personbiler registreret til bilforhandlere er faldet kraftigt (-34,26 %). Udfordringer for producenterne med at få bilerne ud til deres svenske importører og deres forhandlere er en del af forklaringen. Denne udvikling alene står for mere end halvdelen af det samlede fald i antallet af nyregistreringer i november. Volvo Cars’ tilbagegang på hele 35 % i antallet af nyregistreringer får naturligvis også stor betydning på det svenske hjemmemarked. Strukturelle ændringer, bl.a. i det globale modeludbud, nævnes som årsag.”
Tung måned for vare- og lastbiler
For lastbilernes vedkommende blev november ikke nogen stor måned. Både Norge og Danmark oplevede tilbagegang på ca. 20 % sammenlignet med november sidste år, Sverige landede status quo, mens Finlands lastbilregistreringer ender 34 % under november 2024. Noget bedre ser det ud for året, hvor Danmark og Sverige med henholdsvis +3,8 og +2,7 % ligger en my over 2024-niveauet, mens Norge og Finland er nede med ca. 17 %.
Bedre så det ud for varebilerne. Også her var der flot fremgang i Norge på små 32 %, mens Finland lander på knap 13 % i plus. Værre så det ud i Danmark, der lukker november i -14,1 % og i Sverige, der ender i -2,5 %.
For året er det kun Finland der med +6,5 % indtil videre holder niveauet fra sidste år. De resterende markeder går tilbage – Sverige med 13,9 %, Danmark med 10,1 % og Norge, der trods en stærk måned lander i -2 %.
Videregivelse af data
Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)