Spring til hovedindhold
 

Bilsalget i Norden – oktober 2025

Oktober måned blev en blandet affære for bilsalget i Norden. Mens Finland og især Danmark oplevede flot fremgang for personbilerne, gik det norske og svenske salg tilbage. Til gengæld var der stigninger over hele linjen for varebilernes vedkommende.

For det nordiske bilsalg blev oktober en måned, der på mange måder må betegnes som godkendt. Størst må begejstringen være i Danmark, der med 16.156 nyregistrerede personbiler og en stigning på 12,2 % ikke har haft flottere oktobersalg siden 2020. Også i Finland gik personbilsalget frem – med 4,7 % svarende til i alt 6.217 nyregistreringer.

I Norge oplevede man for første gang i flere måneder, at antallet af nyregistrerede personbiler gik en my tilbage. Med 11.138 nyregistreringer betyder det et fald på 3,6 % sammenlignet med oktober 2024. I Sverige blev det også til en lille tilbagegang på 3,9 %, men igen blev det dog til en fremgang for privatsegmentet:

På trods af en lille tilbagegang i totalmarkedet, så steg andelen af biler, der blev registreret til private igen, denne gang med 4 %, så vi samlet lander på 40,4 %. Det styrker troen på, at privatmarkedet er ved at komme sig, ovenpå en udfordrende periode”, siger Andrée Peters, direktør for Bilstatistik.se.

År-til-dato er det kun Finland, der er nødsaget til at finde sig i en lille tilbagegang for personbilerne (-2,1 %). De resterende tre markeder kan alle bryste sig af en fremgang – Norge med 20,4 %, Danmark med 6,8 % og Sverige med 4,1 %.

Hos finske Value Clinic ser administrerende direktør, Teemu Rennola, på tallene med lige dele optimisme og realisme:

"Salget på tværs af alle køretøjskategorier har været stigende siden begyndelsen af august, hvilket man må håbe er et signal om vækst til næste år. På nuværende tidspunkt ser væksten ud til at være moderat, og enhver mulig stigning vil afhænge af forbrugertilliden og den generelle økonomiske udvikling.

Turbulente Tesla-tider og kronede dage for Volvo, Škoda og Volkswagen

Efter en september måned, hvor Tesla igen sparkede konkurrenterne ud af førersædet, er realiteten noget anderledes i oktober. Mens Model Y har fået lov at beholde førstepladsen i Norge, så er alle teslamodeller helt ude af top 10-listerne på de resterende tre markeder.

Særligt i Danmark og Sverige står favoritterne klart ud i oktober. I Danmark tager Škoda stikket med både Elroq på førstepladsen og Enyaq iV på andenpladsen, mens der er blevet plads til hele fem modeller fra Volkswagen i top 10-listen (ID.4, ID Buzz, ID.3, ID.7 og T-Roc). I Sverige fornægter kærligheden til Volvo sig ikke. Her ligger XC60 på en suveræn førsteplads, efterfulgt af EX40 på andenpladsen. I Finland er det, efter et kortvarigt besøg af Model Y på førstepladsen, igen Toyota, der dominerer.

Afgørende tider for elbilerne i Norge

I Danmark kunne man i oktober se antallet af elbiler i bestanden runde et skarpt hjørne, nemlig 500.000, og der er i det hele taget rigtig god fart på elektrificeringen i Danmark. I oktober stod elbilerne for 70,6 % af de nyregistrerede personbiler (mod 36,4 % i oktober 2023), og de tal er med til at skabe dansk optimisme:

Elandelen er eksploderet i Danmark inden for de sidste par år, og det nye finanslovsforslag, der har aflyst afgiftsstigningerne på elbiler i 2026, vil sikre udviklingens kurs i den nærmeste fremtid. Det betyder, at vi forventer, at der allerede i 2027 vil køre en million elbiler på de danske veje.” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

I Norge kan man ikke tale om eksplosioner i elbilvæksten, men det skyldes jo som bekendt et allerede etableret niveau, der ikke levner meget rum til positiv vækst. Her nærmer man sig nemlig et nymarked, der udelukkende består af elbiler, men i øjeblikket afventer man beslutninger i Stortinget, der kan få stor betydning for udviklingen fremadrettet:

Norge er i praksis i mål med, at alle nye biler er elektriske, selv om vi stadig har et stykke vej igen, når det gælder den samlede bilpark. Mange følger nu nøje med i Stortingets behandling af regeringens forslag om at sænke beløbsgrænsen for moms på elbiler til 300.000 kroner. Danmark har nu fået forudsigelighed, efter at afgiftsstigningen i 2026 blev aflyst, og sådanne afklaringer betyder meget for markederne over tid. I Norge venter vi fortsat på Stortingets behandling, og afklaringer omkring afgiftsniveauet vil være vigtigt for udviklingen fremover”, siger Geir Inge Stokke, administrerende direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I Sverige og Finland går det mere roligt for sig med elbilerne. I Sverige har man efter nogle måneder med tilbagegang for elbilerne, vendt udviklingen i oktober, som ender på en elbilandel på 36,6 %, svarende til en beskeden fremgang på 1,3 %. I Finland lander elbilandelen i oktober på 35,8 % af nysalget, svarende til en fremgang på 11,9 %.

Opløftende tal for varebilerne

Ovenpå et 2025, der ikke har kunnet stå mål med sidste års registreringstal, så blev det en glimrende måned for varebilerne i Norden. Bedst gik det i Norge, der med en stigning på 21,4 %, kunne se 2.713 nye varebiler trille ud på vejene. I Sverige lød stigningen på 13,7 % og samlet 3.331 nye varebiler, efterfulgt af Danmark med 2.121 nyregistreringer og en stigning på 2,1 %. Rosinen i pølseenden blev Finland, der med 765 nyregistrerede varebiler fik en beskeden fremgang på 1,3 % i forhold til sidste år.

År-til-dato er det kun Finland, der klarer sig med skindet på næsen (+5,9%), mens Sverige (-14,9 %), Danmark (-9,7 %) og Norge (-4,7 %) må konstatere at varebilsregistreringerne ikke er helt på niveau med sidste år.

Videregivelse af data 

Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: Opplysningsrådet for veitrafikken

Finske data: Value Clinic (Transport- og kommunikationsmyndigheden Traficom, Trafik- og transportregisteret)