Det skandinaviske bilsalg – januar 2024
Januar blev en måned med store udsving på tværs af det skandinaviske marked. Samtidig ser vi store forskelle på, hvilke biler der bliver købt, og hvor hurtigt bilparkerne elektrificeres.
Kaster man et blik på januars top 10-lister for Danmark, Norge og Sverige, er det tydeligt, at der hersker forskellige bilpræferencer i de tre nabolande.
Mens der i Sverige overvejende indregistreres store biler, så foretrækker nordmændene det store og mellemstore segment, mens der i Danmark også er plads til de små biler i top 10.
Bortset fra Teslas Model Y og Audi Q4 e-tron, der går igen på de tre landes top 10-lister, så er der stor spredning på de foretrukne modeller. Faktisk spreder de tre top 10-lister hele 23 forskellige modeller.
Norge fører fortsat elektrificeringskapløbet
Mens den svenske elbilsandel af nyregistreringerne i januar lå på 28,7 % og den danske på 35 %, satte Norge nok engang nabolandene eftertrykkeligt til vægs med en elbilsandel på hele 92 %.
Samtidig kan vi se, at den norske top 10-liste for januar udelukkende er udgjort af elbiler.
Den norske bestand af elbiler ligger således på 24,33 % pr. 31/1-24, efterfulgt af Danmark med 7,30 % og på tredjepladsen ligger Sverige med 5,95 % elbiler i bestanden.
Store udsving i salgstallene
I januar måned blev det uden tvivl nordmændene, der løb med de mest iøjnefaldende salgstal.
Med en stigning i antallet af nyregistrerede personbiler på over 175 % skulle man synes, at der var tale om en stærk måned, men stigningen skal ses i lyset af, at tallene i januar 2023 var de ringeste nogensinde. Med et normalsalg i januar på omkring 9.000 personbiler så kan januar måneds 5.122 nyregistreringer i Norge ikke betegnes som en entydig succes på trods af en overbevisende procentuel stigning.
Ser man mod Danmark, bemærker vi derimod en tilbagegang i personbilregistreringerne sammenlignet med sidste år. 8.848 nyregistreringer svarer således til et fald på knapt 15 %. Det er første gang i 12 måneder, at man ser en tilbagegang i markedet. Opbremsningen i salget kan være et resultat af en planlagt stigning af bundfradraget for elbiler, som først træder i kraft 1. februar, og dermed har der været et klart incitament til at vente med indregistreringen til efter januar.
I Sverige faldt der i januar 17.144 nyregistreringer, hvilket svarer til en stigning på 17,51 %. Her ser vi i særligt udtalt grad, at erhvervsbrugerne driver salgstallene frem. I januar blev hele 72 % af de nyregistrerede personbiler i Sverige indregistreret til virksomheder.
Videregivelse af artiklens indhold:
Videregivelse af tal og data fra pressemeddelelsen må kun finde sted med tydelig kildehenvisning til:
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
Norske data: OFV.no
For yderlige informationer:
Danmark: Mads Rørvig, Direktør, De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, Markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Norge: Øyvind Solberg Thorsen, Direktør, OFV, + 47 959 26 018, ost@ofv.no
Om metoden:
På Bilstatistik.dk, OFVStatistikkk.no og Bilstatistik.se, optræder campere altid i en selvstændig kategori, hvorfor de ikke indgår i opgørelsen af registreringstal for person- og varebiler, uanset hvordan de måtte være registreret hos de nationale myndigheder. Dette drejer sig om 1.618 enheder i Norge, 2.537 enheder i Sverige og 1.101 enheder i Danmark for hele 2023. Disse tal kan leveres udspecificeret på f.eks. producentnavnet for camper-opbygningen ved henvendelse til Bilstatistik.se
Enheder der i sit land er registeret som enten vare- eller lastbil og har en totalvægt op til 3.500 kg indgår i statistikken som varebiler, mens enheder med en totalvægt over 3500 kg indgår som lastbiler.