Spring til hovedindhold
 

Bilsalget i Skandinavien – juli 2024

Som det eneste land i Skandinavien oplevede Danmark en lille fremgang i antallet af nyregistrerede personbiler i juli – en stigning på 2,5 % blev det til. Værre så det ud i Norge, der oplevede en tilbagegang på 14 %, mens svenskerne måtte se salget svinde med 7 %.

Selvom juli normalt er en relativt lille bilsalgsmåned, så kommer den i år alligevel med flere interessante historier. Igen er det særligt udviklingen for drivkraftfordelingen, der tiltrækker sig opmærksomhed.

Det går bare én vej for elbilerne… eller hvad?

De skandinaviske lande er fortsat verdensledende, når det kommer til elektrificeringen af bilparken, men ligesom det er tendensen i store dele af Europa, så ser vi også på vores nordlige egne, at udviklingen ikke længere er så entydig, som den har været.

Norge er stadig i den absolutte førertrøje med en elbilandel på næsten 92 % i juli. Herefter følger Danmark med små 52 % og til sidst Sverige med knap 34 %. Ser vi på, hvordan den elektriske andel har udviklet sig siden juli 2023, så markerer den forgangne måned for Danmarks vedkommende en stigning på 65 % og for Sveriges vedkommende et fald på 18 %.

Særligt interessant bliver det, når vi kaster et blik på, hvem der køber elbilerne. Mens privatandelen af nyregistrerede elbiler i både Danmark og Norge ligger pænt over de 50 % i juli (henholdsvis 79 % og 55 %), så er vi i Sverige nu nede på beskedne 18 %, og det er entydigt den vej det er gået, siden Sverige i januar fjernede en række økonomiske incitamenter, der, i højere grad end nu, tilgodeså elbilkøberen.

Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), siger:

«Udviklingen i Skandinavien og særligt i Sverige viser, at der skal gode incitamenter til for at holde fart i den grønne omstilling».

Pluginhybriderne – udrydningstruet eller det nye sort?

Går vi bare tre år tilbage, så var knap hver fjerde af alle nyregistrerede biler i Danmark pluginhybrider, mens elbilerne måtte tage til takke med en registreringsandel på 10 %. Men alt imens vi har set elbilssegmentet få luft under vingerne, så er pluginregistreringerne så godt som udryddet. I juli var under 4 % af nyregistreringerne pluginhybrider.

Præcis det samme billede, om end med helt modsatte fortegn, ser vi lige nu i Sverige. Siden elbilssalget begyndte at falde i januar, så er det kun gået én vej for pluginhybriderne, der i juli stod for hele 25 % af de svenske nyregistreringer. Desuden ser vi, at elbilerne afgiver markedsandele til dieselbilerne. En udvikling som i en skandinavisk kontekst må siges at være noget atypisk.

Andrée Peters, markedschef fra Bilstatistik.se, fremhæver da også udfordringerne på det svenske marked:

"Tungt er nok et passende ord til at beskrive det svenske køretøjsmarked, selvom juli generelt er en svag måned for nyregistreringerne. Næsten 7 ud af 10 personbiler blev registreret til virksomheder, BEV-registreringerne er nede med næsten 18%, mens vi ser en positiv udvikling for drivmidler som MHEV benzin, PHEV og endda traditionelle dieselmotorer nu i juli."

Videregivelse af data 

Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: OFV.no