Spring til hovedindhold
 

Bilsalget i Skandinavien – november 2024

November måned bød på både op- og nedture på det skandinaviske bilmarked. For personbilsalget oplevede Norge med en vækst på 13 % den største fremgang sammenlignet med sidste år, mens både Sverige og Danmark måtte se antallet af nyregistreringer gå tilbage med henholdsvis 2 og 9 %.

November måned er lagt bag os, og det er tid til at kaste et blik på det skandinaviske bilsalg.

På personbilssiden blev det nordmændene, der klarede sig bedst gennem måneden. Med fremgangen på 13 % i forhold til november sidste år, er Norge nu lige akkurat kravlet i plus, når vi ser på hele året. +0,23 % for at være præcis. Ser vi på det norske varebilssalg, er billedet for året cirka det samme. På trods af en sløj november og en tilbagegang på hele 33 % sammenlignet med sidste år, så lander de norske varebiler i et beskedent plus på 2 %, når vi betragter perioden januar-november.

Ingen grund til dansk bekymring

I Danmark oplevede man i november den største tilbagegang for personbilerne siden januar måned, men det får ikke Mads Rørvig, adm. direktør for Mobility Denmark, til at ryste på hånden: ”Det danske bilsalg har været præget af tilbagegang i denne måned, men det er almindeligt, at vi oplever udsving i enkelte måneder. Generelt er det danske marked både robust og stabilt, så det giver ikke anledning til bekymring, at november måned ikke bød på vækst," udtaler han.

Og kaster man et blik på årets samlede personbilssalg i Danmark, så er der umiddelbart heller ikke anledning til stor bekymring. År-til-dato ligger det danske personbilssalg med et lille plus på 1,3 % helt på niveau med sidste år, og endnu bedre er det gået for varebilerne. I november blev der registreret 2.421 varebiler, hvilket er præcis samme antal som november 2023, og dermed lander det samlede antal af nyregistrerede varebiler i 2024 på +11 % sammenlignet med sidste år.

Forsigtig svensk optimisme

Selvom svenskerne kunne se november lukke med et minus på 2 % for personbilerne, så er der alligevel en forsigtig optimisme at spore hos Andrée Peters, markedschef hos Bilstatistik.se:

”Vi begynder at ane konturerne af en positiv trend i det svenske personbilsalg. Oven på en hård sommer for det svenske bilsalg ligger både november og oktober mere eller mindre på niveau med sidste års salg, og de opadgående tendenser håber vi selvfølgelig vil fortsætte ind i det nye år. Elbilerne halter fortsat efter, så meget tyder på, at et højt salg fortsat kræver flere incitamenter.”

Samlet for året ligger det svenske personbilsalg 6,7 % under sidste års niveau, mens tilbagegangen for varebilerne samlet lyder på 10,6 %.

Og hvad med elbilerne?

For elbilernes vedkommende er billedet godt og vel det samme, som vi har set det meste af året; Norge dominerer, danskerne har fuld fart på væksten, og svenskerne går i den modsatte retning.

Igen i november cementerer nordmændene deres status som elbilforegangsland no. 1 med en elbilandel på svimlende 94 %. Mens der blev solgt 10.940 elbiler i november, blev det bare til 67 benzinbiler.

Helt lige så overbevisende er det ikke i Danmark, om end man må lette på hatten over den kontinuerlige vækst, vi har set i løbet af året. I november blev det til en elandel på 58,7 %, svarende til en stigning på små 33 % siden sidste år, og imponerende 139 % sammenlignet med 2022.

Ser vi på de tilsvarende tal fra Sverige er billedet som bekendt et andet, og det er november blot med til at understrege. Sammenlignet med november 2023 er elbilandelen således faldet med 8,5 %, og går vi tilbage og sammenligner med november 2022 lyder faldet på 14,8 %.

Når man betragter elbilandelene på tværs af de tre lande, så stemmer billedet umiddelbart godt overens med den pointe, der også går igen hos aktører på tværs af det skandinaviske marked; et højt elbilssalg kræver fortsat de rette incitamenter.

Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør for Opplysningsrådet for Veitrafikken, siger:

”Danskerne har stabilt høj fart i elbilsalget, mens svenskerne halter bagefter. Denne situation har flere årsager, blandt andet at danskerne har incitamenter ved køb af elbiler, mens svenskerne har fjernet dem. Derudover har svenskerne sænket afgifterne på benzin og diesel. Det har medført, at flere svenskere nu vælger andre nye biler end elbiler.”

Og helt det samme billede går igen, når man spørger Mads Rørvig, adm. direktør for Mobility Denmark:

”Vi er positive over den udvikling, vi har set i Danmark, særligt i år, hvor elbilismen er taget til. Vi har tiltro til, at der er ønske om fortsat at støtte udviklingen fra politisk side, for vi er endnu ikke i mål med den grønne omstilling, og en indfasning af bilafgiften for elbiler vil være hæmmende for at opnå en større dansk elbilpark.”

Skandinavien november nyregistreringer og topti DK

Skandinavien november nyregistreringer og elandel DK

Videregivelse af data 

Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: OFV.no