Hvad købte de danske professionelle i 2024?
Der blev registreret 69.305 nye personbiler til erhvervsbrug i 2024, hvilket er et fald på 4,9 % sammenlignet med 2023. De foretrukne modeller i 2024 var:
- BMW 3'er: 2.617
- Audi Q4 e-tron: 1.984
- Nissan Qashqai: 1.949
- Mercedes-Benz C-Klasse: 1.782
- Tesla Model Y: 1.744
Interessen for brugte personbiler er derimod steget markant med i alt 58.746 ejer-/brugerskifte, genregistreringer og brugtimport, hvilket er en stigning på 18,2 % sammenlignet med 2023. Her er de modeller, der klarede sig bedst på brugtmarkedet:
- Mercedes-Benz E-Klasse: 1.198
- Mercedes-Benz C-Klasse: 1.090
- Volkswagen Passat: 1.062
- BMW 5'er: 937
- Volkswagen up!: 937
Selvom den generelle interesse for brugtimport er steget i Danmark i år, skyldes det primært private erhvervelser. Andelen af brugtimport på det professionelle marked forblev stort set uændret og udgjorde 13,6 % af alle brugttransaktioner i firmaregi.
Hvad med varebiler?
Der blev anskaffet 27.667 nye varebiler i 2024, hvilket svarer til en stigning på 9,5 % sammenlignet med 2023. Her er top 5-modellerne:
- Ford Transit Custom: 4.102
- Mercedes-Benz Sprinter: 2.503
- Mercedes-Benz Vito: 2.012
- Renault Trafic: 1.778
- Volkswagen Transporter: 1.510
Brugtmarkedet for varebiler klarede sig også godt med i alt 61.269 transaktioner, hvilket er en stigning på 9,9 % i forhold til 2023. De mest populære modeller var stort set de samme:
- Ford Transit Custom: 6.664
- Mercedes-Benz Sprinter: 3.920
- Volkswagen Transporter: 3.423
- Ford Transit: 3.146
- Mercedes-Benz Vito: 3.112
Drivkraft: Elektrificering vinder frem
På drivkraftsfronten ses en klar vækst i elbilernes popularitet og en markant tilbagegang for pluginhybrider og dieselbiler. Benzinbiler har oplevet et mindre fald, men fastholder deres position som markedsleder.Tendensen går tydeligt mod elektrificering.
Det skal dog siges, at de professionelle købere stadig halter lidt efter de private. Hele 64,3 % af de personbiler, der blev købt af private i 2024, kører på el. Dette tal falder til 32,4 %, når man ser på erhvervssegmentets anskaffelser.
Året sluttede med følgende tal:
- Benzin (inkl. MHEV/HEV): 33.102 (-5,7 %)
- El: 22.463 (+24,8 %)
- Diesel (inkl. MHEV/HEV): 10.055 (-14,2 %)
- Pluginhybrid (alle PHEV): 3.685 (-54,1 %)
For varebiler er diesel stadig den mest populære drivkraft. Salget af diesel- og benzinvarebiler blev næsten uændret i antal (begge med en beskeden stigning på +3 %), mens elvarebiler er i fuld vækst. Pluginhybrider udgør fortsat en lille del af markedet (2,3 %), men har oplevet stigende popularitet, især i årets sidste måneder:
- Diesel (inkl. MHEV/HEV): 21.393 (+3,2 %)
- El: 4.268 (+49,1 %)
- Benzin (inkl. MHEV/HEV): 1.375 (+3,2 %)
- Pluginhybrid (alle PHEV): 631 (+80,3 %)
Salgskanaler: Køb vs. leasing
På personbilsfronten ligner forholdet mellem køb og leasing i 2024 meget det i 2023. Der blev købt 8.823 nye personbiler, mens 60.482 biler blev leaset, hvilket giver en fordeling på 12,73 % køb og 87,27 % leasing.
For varebiler ser vi en smule større ændringer. I 2024 blev der købt 4.224 varebiler og erhvervsleaset 23.443 varebiler, hvilket giver en fordeling på 15,27 % køb og 84,73 % leasing. Til sammenligning var fordelingen i 2023 18,85 % køb og 81,15 % leasing.