Spring til hovedindhold
 

Bilsalget i Skandinavien – august 2024

Det skandinaviske bilsalg havde en hård måned i august. Kun de norske personbiler landede i et beskedent plus, i en måned der ellers bød på tilbagegang for både person-, vare- og lastbiler i alle tre skandinaviske lande.  

Der var ikke megen sommerstemning over det skandinaviske nybilsalg i august. Den eneste grønne pil vi finder i den forgangne måned er ud for de norske personbiler, der ligger en lille halv procent over niveauet i august 2023. Værre ser det ud hos naboerne i både Danmark og Sverige, som må se sit augustsalg slået med henholdsvis 5 % og godt 20 %.

Ser vi på salget januar-august er det kun danskerne, der står med et 2024, der lander i plus. Her lyder fremgangen på knap 1,5 %, mens både det svenske og norske salg er gået tilbage med lige omkring 7,5 %.

Norge er snart fuldelektrisk og danskerne vil være med

Selvom Danmark fortsat ikke kommer i nærheden af det overbevisende norske elbilsalg, så er der ingen tvivl om, i hvilken retning udviklingen går. Her ser man solide stigninger i både andel og antal. I august var 55 % af nyregistreringerne således elektriske, hvilket svarer til en antalsmæssig stigning for elbilerne på knap 48 % sammenlignet med august sidste år.

Selvom Norge oplevede en tilbagegang i bilsalget i august, så er der fortsat gode nyheder, hvis man da tager de grønne briller på. Aldrig før har vi nemlig set en måned, hvor andelen af elbiler har været så høj. Hele 94 % af de nye personbiler, der blev udstyret med en nummerplade i august var nemlig på el, og tendenserne ser ud til langsomt at brede sig til de tunge køretøjer:

August viser en tydelig tendens til, at lastbilparken også langsomt elektrificeres. Andelen af elbiler er stadig lav for nye lastbiler, ca. 15 %, men det går i den rigtige retning og er en klar stigning i forhold til august sidste år”, udtaler Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør for norske Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Sverige går sine egne veje

Mens det bare går én vej for elektrificeringen i Norge og Danmark, så har billedet i 2024 som bekendt været noget anderledes i Sverige, hvor elbilandelen er i frit fald. Sådan blev det også i august. Selvom elbilerne stadig udgør omkring 36 % af nyregistreringerne, så er der tale om et antalsmæssigt fald på mere en 30 % sammenlignet med sidste år.

"Det er træge tider i Sverige nu, hvor vi ser bunden af en lavkonjunktur. Normalt er august en god måned for nybilsalget, men nu holder især privatpersoner hårdt på pengene, og afventer bedre tider, før de køber ny bil," siger markedschef Andrée Peters fra svenske Bilstatistik.se.

Han peger desuden på en række faktorer, der er med til at påvirke elbilsalget negativt. Kraftige prisnedsættelser på benzin og diesel, et usikkert brugtmarked for elbiler med mindre efterspørgsel og lavere restværdi samt at incitamenterne for køb af ny elbil blev fjernet i begyndelsen af 2023. Hertil kommer selvfølgelig de højere renter.

Et lignende billede tegnes af Mobility Denmark, hvor adm. direktør Mads Rørvig istemmer:

"Incitamenter spiller en afgørende rolle for, hvor hurtigt elbiler vinder indpas på de forskellige markeder. I Norge ser vi fortsat stor succes, hvor næsten alle nye biler nu er elbiler, mens elbilsalget i Sverige er udfordret efter fjernelsen af flere incitamenter. Det danske marked viser positive tendenser, men det er vigtigt, at politikerne fastholder de nødvendige tiltag for at sikre fortsat vækst i elbilsalget,"

Røde tal for varebiler og lastbiler

Den tunge transport gik bestemt heller ikke fri af en hård august måned. Igen er det Sverige, der oplever den største tilbagegang med fald på henholdsvis 38 % for varebiler og hele 67 % for lastbiler. Naboerne i Norge måtte se sit varebilssalg gå tilbage med 18 % og lastbilerne med 27 %, mens det danske salg indkasserede et fald på 10 % for varebilerne og 61 % for lastbilerne.

Ser man på udviklingen for hele året (januar til og med august) lander lastbilsalget i alle tre lande med negativt fortegn. I Sverige lyder tilbagegangen på 24 %, i Norge på 4 % og Danmark kan nøjes med et fald på 3 %.

For varebilernes vedkommende ser det mere opløftende ud, hvor kun svenskerne har oplevet en lille tilbagegang på en enkelt procent. I Norge er der registreret 14 % flere varebiler end sidste år, mens det danske varebilssalg er gået frem med 16 %.

Nyregistreringer og top 10

Videregivelse af data 

Videregivelse af tal og data fra artiklen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: OFV.no